Saturday, August 22, 2009

KaSiH sayang....



Sambung lagi dgn post ke-2, dah lama tak update, so mase cuti ni la digunakan utk mengupdate blog ku ini...
KASIH SAYANG??? or dalam bahasa Inggeris nye LOVE. Ptg tadi lps bace majalah i, aku tgk hallmark channel, duk cari cerita yg dapat memberi pengajaran pada hidup, so jumpela cite ni, LOVE COMES SOFTLY...sape yang tak penah tgk, tgkla kat you tube nanti ye, cite yg simple tp penuh makna, penuh dgn nilai kasih sayang. Kalau ingat lagu raihan, lagu kasih sayang tu pon dah beri byk makna, sayang pada Allah, sayang sesama makhluk, hablun minallah, hablun minannas. Simple, tp kdg2 ramai yang tak mempraktikkannya, lupe, lalai... Teringat ceramah Ustaz Norazman pada malam ihya' ramadhan kat sekolah hrtu, Sesiapa yang ada masalah dgn manusia, maksudnye dia ada masalah hubungannya dgn Allah, na'uzubillah min zalik, tak mau itu berlaku pd diri yang dah cukup lemah ni. Dalam majalajh i pon ade cerita, yang mn manusia skrg ni, hanya mementingkan kesempurnaan diri dan keluarga senri daripada memikirkan tanggungjawab kepada yang memerlukan diluar sana. Cukup2 menginsafkan aku harini, byk lagi aku tak buat kat dunia ni, dunia ni pon dah hampir ke penghujung, byk penyakit dah menular, antara tanda2 kiamat...astagfirullah... Masih ramai lagi org yg aku tak tolong..huhu...sempat ke tidak..mmg ramai yang akan pikir, diri sendri pon tak jaga camne nak jaga org lain, kalau itu yang dipersoalkan, sampai bile kita tak nak bantu diri sendri??? betul tak??? sama la mcm diri ni.
Itu satu, ni dah jadi Cikgu ni, tahun ni, byk betul cabaran bile nak cite pasal kasih sayang, mestilah cikgu ade sifat sayang kat anak murid kan tp dgn batasan la, tp...huhu...rase mcm nak nangis bile kenang tahun ni punye hal...
Kasih sayang yang disalah ertikan,huhu...
Takpelah, apa yang diharapkan ialah Kasih Sayang dari Ilahi, supaya yang lain datang dengan sendri...
Ada dalam al quran dan hadis yang mengatakan:
bila kita menyukai sesuatu, berpadalah mungkin kita akan membencinya pada satu hari nanti, dan apabila kita membenci sesuatau berpadalah kerana mungkin satu hari nanti, kita akan menyukainya..
semuanya Allah yang mengetahui...wassalam...

No comments:

~USAHA~DOA~TAWAKAL~