Friday, October 30, 2009

setiap manusia tidak sempurna...

Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula manusia biasa, hehe...pandai je aku tukar2 peribahasa bahasa melayu ni, kalau guru BM baca, maaflah ye...BM dulu memang dapat A,hehe...

td sempat tonton Nur Kasih di TV3, lama dah aku tak tgk sbb asik ke sekolah dan ke aktiviti-aktiviti usrah aku...cerita ni bagi aku sgt sinonim dgn masyarakat Melayu skrg ni, tp skrg ni aku taklah nak rumuskan cerita tu, kang jadi rumusan paling baik satu malaysia kang.

Ada satu part dalam cerita tu buat air mata aku meleleh...dialog between adam dan katrina, (adam dalam cite ni berpoligami)

Adam: Maaf KAtrina, I tak dapat berlaku adil...blablabla

Katrina: Adam, u hanya manusia biasa, manusia yang melakukan kesilapan....manusia yang tidak sempurna,blablabla(nak tau bleh tgk kat utube)...

manusia tidak sempurna, memang tak sempurna, malah aku jua tak sempurna, tp ramai yang diluar sana tak sedar akan perkara ini, ingat diri lebih dari Allah, na'uzubillah, anggap diri HEBAT sampai takleh terima kesalahan org lain, takleh terima kelemahan diri, selalu rase diri tidak disayangi, rase terpencil, rase mcm2 yg negatif...jawapannya "kita tidak sempurna" tp jgn disebabkan ini, kita terus menerus jadi org yg lemah, ungkapan "kita tak sempurna" hanya sebagai benteng dari merasa HEBAT lebih dari Allah, rasul or org lain...

Yes, kita perlu jadi HEBAT, tp HEBAT yg tawadduk, tunduk kepada Allah dan menerima kelemahan yg ada pada diri dan org lain. tidak perlu menyiksa diri jika apa yang dihajatkan tidak kita perolehi. Jauhkan perangai sombong dari dalam diri.

"bergantunglah hanya pada Allah, insyaAllah diri akan sentiasa tenang dan terbuka"

Seek for the guidence of Allah.

No comments:

~USAHA~DOA~TAWAKAL~