Wednesday, September 16, 2009

berapa hari lagi nak raye???

sebut pasal raye, hiduplah nyawa anak2 murid kat dalam kelas tu, dari lesu tetibe bleh jadi semangat bile sebut pasal raye, ye la, raye, dapat kumpul duit raye. aku mase remaja dulu pun camtu gak tp dah mase remaja kat seremban gak jadi taklah rase kehangatan raye tu, cume terasa kehangatan oven yg membakar kuih raye jela, dulu2 bile nak raye, aku and family sure akan buat kuih kacang ala2 biskut mazola, aku la yg habiskan bakar, nak harapkan akak aku???huhu, die tinggalkan sampai hangus,kekeke...teringat zaman remaja.

Pastu raye zaman belajar (matrix), aku dulu matrix kat melaka, jadi jauhlah sket dari keluarga, bile dgr je lagu raye, rase nak hempas je walkman(dulu walkman,hehe)...tension dgr lagu raye, nak2 bile nak balik cuti raye je, mesti kene jawab exam dulu, tension, tp yg seronoknye, time pose la, pose kat matrix mmg syok, yela dapat masuk matrix melaka(masa tu matrix melaka berada di takhta) macam saser skrg ni, jadi kalau exam pon takde bende la, sbb dah byk buat latihan dan etc...pastu byk pengisian masa ramadhan, yg paling ingat bab terawih, terawih sampai kene sambung khemah sampai keluar, kawan2 pon otak lebih kurang, jadi best la pose time tu. Time bukak pose mmg best, taklah kene gi DM berebut2 makan, kami beli sendri dari cafe, yg aku ingat first time pose kat matrix dulu, aku and kawan baik aku ikha tak sempat beli makanan,kononnya nak beli lambat sket, sekali abis plak time kul 6 tu, adoi, terpaksa makan ape yg ade. Then, lepas tu tobat beli awal, dan berkumpul dan berbuka sama kawan2 kumpul 6 bilik dalam satu bilik(satu bilik ade 4 org)....bersesak2 la time tu, sesak pon best sbb bile makan sama2, ukhuwwah akan jadi makin erat. seronoknye time tu, bile raye, sipa buat bilik terbuka tp air bawak sendri, kumpul la kuih muih dari umah masing2, yang tak best nye, 5 hari je raye dgn family pastu kene balik kolej utk final sem exam....

Tu kat matrix, kat UKM plak,mase dul kolej dalam UKM tak rase sgt kemeriahan ramadhan, cume yang aku ingat, amal adik sebilik aku ajak berbuka kat serdang makan mee claypot, mmg sedap, ye la dah lapar,cube kalau kenyang mmg sedap gak,hehehe...
yang best bile aku menyewa umah kat bandar baru bangi fasa 1, satu umah dgn akhawat karisma, time ni mmg best, tadarus sesama, qiam sesama, makan sedulang, mmg terisi dgn amalan yang sepatutnya di bulan ramadhan, kalau bleh ulang balik masa, mmg nak pegi balik ke masa duk umah sewa ni tp apakan daya, life must go on...

Sekarang, pose kat umah kat seremban,keje kat seremban, hangta raye mcm dah takde, nak2 tahun demi tahun aku kene bagi duit raye,huhu....bleh bankrup, tp aku takde bagi byk utk duit raye, cukuplah sekadar menggembirakan hati org bile dapat duit raye especially anak2 buah aku yang tiga tu...Sekarang time ramadhan kene cari pengisian sendri, usrah sendri, gi iftar sendri, baru2 ni gi dgr ceramah kat UIA pasal palestine then gi iftar dgn Pakcik Makcik JIM kat senawang...tu pon dah kire best....Pasal nak beraya, cukuplah dengan rase syukur atas kemenangan di pagi syawal, nak enjoy di hari raye taklah kot,zaman enjoy mmg takde dalam kamus hidup, cuma raye ni hrp dpt ziarah kawan2 yg dah lame tak diziarah, puasa 6, dan uruskan umah bile org dtg raye(ye la aku je sorang nak tolong mak, kakak dah kawen)...

So, putera2 ku, selamat berhari raye walau ramadhan masih ade baki untuk kita penuhkan dengan sebanyak2 amalan di 10 malam terakhir. Maaf atas salah dan silap. Salam lebaran....

No comments:

~USAHA~DOA~TAWAKAL~