Saturday, September 26, 2009

...cite pasal raye...

Hati tak rase ape2, tak rase sayu =/ ,hiba =( atau suke =), bile nak kunci umah dan bertolak ke kampung tahun ni. Tak rase macam nak raye pon, ishh knp lak aku rase macam ni plak ni...nak balik kampung pon x excited mcm thn2 sudah. Tahun sudah 2 hari sebelum dah sibuk kemas satu umah, habis aku kerjakan umah ni, tahun ni, sehari sebelum baru aku kerjakan, tu pon sket2 je...sedih benar lak rase dlm diri ni, confuse tetibe...pikir macam2 lak tu. Balik kampung ayah aku yg drive kereta, punyelah malas nak drive,hehe...jadi bos je la kat blkg sambil dgr lagu2 dlm phone aku ni, ntah ape2 lagu ntah, same aje cume tambah2 1,2,3...lagu2 baru...

Ok, sampai kampung...pakcu aku dah ade, semalam lagi die dah balik tido kat kampung. Aku pon terus naik masuk umah, salam nenek, makcik, and sepupu, tukar baju, turun balik utk tolong pakcik masak rendang kat perkarangan umah(ayat sebenar *aku tgk je pakcik aku masak, tolong kacau sket2) hehe... Boring betul raye thn ni, slalunye umah ni dah penuh dgn sedara mara yg lain, mak ngah tak balik lagi, alang pon sama, cik ali pon, cik siah balik satu hari raye, paksu yang paling aku sayang lak beraya kat perak thn ni kat umah mertua, adoi lagi la sunyi umah nenek aku ni..

Ok, dah malam, dah berbuka dgn mcm2 juadah, masing2 menantikan pengumuman raye. Alah, confirmlah ahad raye kate pakcik aku, tp nak gak dgr suare Dato' yg umumkan tiap2 kali raye tu, dialognye sama je "dengan titah perkenan,blablabla...." hahaha... Aku dan nurul(anak makcik aku) duk borak2 tanye satu sama lain, mane sedara yg lain ni, senyap je umah kite ni... Aku dah tak larat, aku pon tido dulu, ohh h lupe lak yg pakcik ali aku baru sampai ptg td, isterinya lak sakit sbb kencing manis, kesian2, macam2. Bile dah tido, dalam kul 12 mlm makngah aku sampai, aku dah tak sedar diri, dan rupenye mak aku dihantar ke hospital malam tu sbb gastrik yg teramat sgt, ayah aku gi anta, seorang pon tak kejutkan aku, alasannya, taknak mengganggu, ade ke patut, marah betol kau time tu.

Satu syawal,
Aku and mak ngah (yg perempuan) gi masjid utk solat sunat raye, mak aku tak pegi, takut sakit perut, takpelah, lagipon hanya sunat je tak sampai wajib lagi...lepas solat, terus ke pusara atok, then gi umah nenek satu lagi kat dgn masjid, wah makan makan makan...tp sket je tau, jage badan,hehehe... Pastu bali semula ke rumah nenek aku utk bersalam salaman dgn keluarga aku, salam mak and ayah, akak aku raye kat uma mertua tahun ni, so aku mcm anak tunggal plak jadinye, tu yg sunyi tu. nasib baik sepupu ramai, nurul,alif, yusri,syafiq,ayu,alya,atiqah,faizah,kak ija,amirul, etc... bleh lak lupe nama sepupu, so bile dah berkumpul, nak2 atam and mak tam dah dtg, barulah riuh satu umah. nak2 si yusri(sepupu yg paling rapat, aku panggil die hey-ri). Sibuk si Hey ri mengusik aku bile nak kawin, rase nak tumbuk je muka die..

me: hey ri, bile ko nak kawin, awek dah ade, keje dah ade, ape lagi...
heyri: huhu, kak ida la dulu, sebab kak ida yg paling tuaaa dikalangan kami yang dah ade pasangan.
me: dalam hati (hampeh!!! aku mane ade pasangan lagi)
heyri: kalau kak ida tak kawin, camne yg lain nak kawin (sbb tak nak langkah bendul)
me: dah la ko, duit tak cukup ckp je la, hahaha...
heyri:ni sudah lebey ni.
me: marah ke?? rilek raye ni...
heyri: kite mane bleh langkah org tua..
me: ko ckp kak ida tua???
heyri: eh, terasa ke, huahuahua...
me: tak gune!!
heyri: rilek2, raye ni...cepat2 kawin..
me: huh!!!

Riuh la umah time tu, nasib tak kene sumpah dak heyri dgn aku pagi tu, si syafiq lak, asik hulur tgn je nak duit raye, dari thn lepas die mintak tp tak dapat...Pastu, it's time for duit raye, "kumpul ramai2, kak ida nak bagi duit raye ni," bagi sorang sket ape yg ade, suke betul bebudak ni dapat duit raye, sronok gak raye akhirnya. Pastu dah ptg sket pegi raye kat kampung ayah aku lak, sempat raye kat umah cik biah, cik ano,busu rahmah, along nora..samapi maghrib beraya. Pastu balik semula ke kampung nenek aku tadi, nak sambung beraya belah mak lak. Tiap raye, kitorang akan konvoi gi beraya ke rumah sedara mara yg dekat,mlm tu 5 kereta bergerak selalunya 8 kereta tp ramai yg takde, so terpaksa diteruskan jugak konvoi mlm tu. First sekali umah alang hamzah a.k.a alang acah, mkn laksa, borak2 lagi, then gi umah yg dekat dgn rail keretapi, then umah mak mertua pakcu (kat sini aku dah tertido duduk, sume gelakkan aku), then the last one umah cik siah, tepat jam 12 mlm, balik umah,mcm cinderella lah plak. End of first raye, finally...

"hari raye bukan sbb duit raye, kuih raye or baju raye yg baru but hari raye adalah hari kemenangan, hari yg menyambungkan silaturahim"

*ni masa beraya kat umah mak long, aku, faizah, nurul, kak ija


Raye kedua sambung lagi ke rumah sanak sedara yg lain, blablabla..

Sampai raye kelima baru balik ke seremban semula...

lupe lak, raye pertama tu, sms masuk mak ai, berlambak2, semua dari sahabat2 dan anak murid tersayang. Sampai makcik aku kate "tak henti2 pakwe bagi msg??"

"aku jawab, ni msg dari anak murid, nak baca ke??"

"hehe, gurau jela" makcik aku takut aku marah.

Aidilfitri kali ni, aidilfitri yg indah buat aku, alhamdulillah...

Salam Lebaran buat semua.


...me...

8 syawal 1430H

No comments:

~USAHA~DOA~TAWAKAL~